Keizerlijke vossen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Jade Eversmann - WaarBenJij.nu Keizerlijke vossen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Jade Eversmann - WaarBenJij.nu

Keizerlijke vossen

Door: Jade

Blijf op de hoogte en volg Jade

05 Juli 2017 | Japan, Kyoto

Het is 5:30. Veel te vroeg. En toch sta ik op. Ik ga namelijk naar fushimi inaru. Een heilige berg met veel altaars en duizende poorten waar je doorheen naar de top loopt. Ik ga zo vroeg omdat het dan nog heel rustig is. Inderdaad, ik kom vrij weinig andere mensen tegen.
De route naar boven is prachtig. Door ontelbaar veel rode poorten loopt het pad langs altaren naar de top. De top is niet heel hoog, zo'n 223 m, maar is wel stijl en het zijn veel trappen, dus heel makkelijk is het niet. Het is nog steeds nat en warm in kyoto, waardoor je bij de uitzicht punten de stad vooral in de mist ziet liggen.
Onderweg vallen, naast de vele poorten, een aantal dingen op. Ten eerste zijn er heel veel katten. Ze zijn niet gek op mensen, tenzij ze ze voeren. Ten tweede: heel veel vossen beelden. Niet zo gek, want inaru betekend ook vos. Vossen worden gezien als de boodschappers van de goden en staan ook echt overal. Als laatste zijn er ook veel graven, maar hier weet ik niet zoveel over.
Na een stevige wandeling van ongeveer een uur bereik ik de top. Maar die is erg anticlimactic. Het is namelijk niet echt anders dan de andere altaren waar ik langs ben gekomen. Toch ben ik blij dat ik helemaal naar boven ben gegaan.
In totaal heb ik zo'n 2 uur gelopen, en ik ga weer even langs het hostel om op te frissen.

Kyoto was ooit de hoofdstad van Japan. Dit betekend dat hier een keizer woonde. Dus dat er ook een paleis was. Dit paleis is nog niet zo heel lang open voor het publiek en is dan ook niet heel erg in trek bij toeristen. De verschillende gebouwen en tuinen voelen royaal aan. Ik heb helaas de tronen niet gezien.

De keizer was er misschien wel eerst, maar door de opkomst vanvan de militaire macht, krijgt de shogun de meeste macht in handen. Hij woonde in Nijio castle. Dit kasteel is veel millitairder ingesteld, met bellen, stevige muren, en water er om heen. Veel makkelijker te verdedigen dus. But then the emperor overthrows the shogunate, and then the shogun over throws him back, and moves the capital. En toen was Tokyo de hoofdstad. But the emperor can still dress like an emperor if he wants, that's fine.

Even wat zakelijker: er zijn heftige overstromingen in Japan, waarbij al enkele doden zijn gevallen. De oorzaak is een tyfoon in de provincies fukuoka en oita. Dat is niet bij mij in de buurt, maar het is wel de reden voor de regen in kyoto. Morgen stopt de regen als het goed is.

Ik ben dus veilig en moe. Oyasomi!

Xx Jade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jade

After taking a gap year, I decided I would fulfil my dream of traveling to Japan. And I'm going all alone.

Actief sinds 08 Mei 2017
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 9531

Voorgaande reizen:

30 Juni 2017 - 25 Juli 2017

Op naar Japan

Landen bezocht: