Tempels in de regen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Jade Eversmann - WaarBenJij.nu Tempels in de regen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Jade Eversmann - WaarBenJij.nu

Tempels in de regen

Door: Jade

Blijf op de hoogte en volg Jade

04 Juli 2017 | Japan, Kyoto

Vanmorgen vertrok ik op een veel te klein fietsje richting Arashiyama. Had ik al verteld hoe je fiets in Japan? Nou, aan de linkerkant en op de stoep. Alles wat je niet Amsterdam moet doen zegmaar. Anderhalf uur, en 20 verkeerde afslagen verder, was ik er dan ook. Terwijl ik mijn fiets weg zette zag ik iets wat mij aansprak: een uilen bos. Hier kun je voor 600¥ (zo'n €5) 30 minuten lang verschillende uilen aaien. Dus dit deed ik. Er was ook nog een katten gedeelte, maar ik moet een beetje op de centjes letten (alhoewel, valt best mee). Sommige uilen hadden geen zin in aanraking en gingen hissen. Deze heb ik dan ook niet geaaid. Die die niet vijandig overkwamen aaide ik wel en leken enigzins te genieten. Ze sloten hun ogen tenminste, vaak betekend dat toch wel vertrouwen.

Na dit korte bezoek ging ik verder naar de Tenryu-ji met zijn beroemde tuin. De tempel zelf was maar gedeeltelijk te bekijken maar was wel grappig. De tuin was ook mooi, maar ik vond persoonlijk die in kanazawa mooier. Beetje jammer, maar oke. Als je uit de tuin liep via de achterkant, kwam je in een bamboe bos. De bamboe is heel hoog en dit zorgt voor een soort gang idee. Het is heel groen en ik vond het heel mooi. Echter, het regende, waardoor het enigzins grauw werd. Niet minder mooi, maar ik had graag het zon ligt door de bamboe gezien.
Doorweekt loop ik terug naar de winkelstraat en besluit te schuilen onder het genot van Japans schaafijs met siroop. En meer dan dat is het niet. Bevroren water met siroop. Maar het was best lekker en verfrissend, want ondanks de regen was het nog steeds wel warm.

De volgende tempel op mijn lijst is kinkaku-ji. Het wereldberoemde gouden paviljoen van de Unesco wereld erfgoed lijst. Naar daar moet ik wel eerst zien te komen. Op de fiets. In de regen. Let's go.
Onderweg begon het eigenlijk alleen maar harder te regenen, en ik had er spijt van dat ik niet gelijk m'n regen poncho had aangetrokken. Waarom niet? Omdat de regen wel verkoelend was. Maar nu was de regen warm. Niks afkoelen.
Doorweekt kwam ik aan bij de tempel, waar een verkeersregelaar mij naar de fietsenstalling wees. 'Today, rain!' Zegt hij vrolijk. 'Yeah, I realised' zeg ik iets minder opgewekt. Ik ga gestaag door naar het paviljoen. Het is druk, maar ik heb het idee dat het andere dagen drukker is. Misschien dat de verkeersmeneer daarom zo vrolijk was.
Het paviljoen is schitterend. Een gouden tempel midden in een water met voorzichtig neergelegde stenen. Volgens mensen is dit paviljoen de ideale wereld van boeddha. Al denk ik niet dat hij 100den toeristen erbij bedacht had.
Na het paviljoen spot ik een soort thee huis. Ik zie het als een goede manier om op te drogen en ga naar binnen. Je zit hier op een mat. De kamer kijkt uit op nog een stukje tuin en heel wat toeristen. Van de traditioneel gekleede vrouwen krijg je een kop echte matcha thee, met een suiker koekje. Dit koekje is mijn eerste aanraking met de beruchte gefermenteerde bonen van Japan. Ik had erger verwacht, ik vond het niet super lekken maar ook niet overdreven vies. De matcha thee is warm en schuimt.
Deze setting is het meest japanse wat ik me kan voorstellen en ik zit er dan ook best een tijd.

Ik ga verder maar weet niet zo goed wat ik nu ga doen, dus fiets ik richting Kyoto station. Ik spot ren restaurantje, en omdat het ondertussen half 6 is, ga ik even wat eten. Bestellen gaat er hier iets anders aan toe dan bij ons. Je geeft namelijk aan wat je wilt eten bij een computer, geeft het kaartje aan de ober of serveerster, en krijgt het. Ik eet makreel in een typische saus, en I loved it.

Ik heb nog tijd over, dus ik ga een enorm warenhuis vlak bij het station in. Gi-gan-tisch, maar echt. In zo'n winkel kun je een aantal dingen verliezen: je waardigheid door het gekwijl over alle anime en manga en zelfs star wars merch, en je telefoon. I lost both. Heb ook 1 van de twee weer terug, en aangezien ik deze blog schrijf, kun je raden welke. Maar terug naar de merch. Er is een hele hoek ingericht met allemaal speelgoedautomaten waar allerlei verschillende thema's beeldjes, sleutelhangers, badges, etc. in zitten. Echt gestoord.
Ik kan niet wachten tot morgen!

Bye-bye~~

Xx Jade

  • 04 Juli 2017 - 19:52

    D.maris:

    Lieve schat, ik ben weer even terug geweest in Japan, klein fietsje, fietsen op de stoep, oppassen voor vrouwtjes die als een u lopen, het bamboebos, de tuin, gisteren, de tempel, en o, ja, de gouden tempel, allemaal zo bekekend, ik zie uit naar de volgende aflevering, kus oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jade

After taking a gap year, I decided I would fulfil my dream of traveling to Japan. And I'm going all alone.

Actief sinds 08 Mei 2017
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 9578

Voorgaande reizen:

30 Juni 2017 - 25 Juli 2017

Op naar Japan

Landen bezocht: